رویدادها آرشیو خبر ها
بانوی‌ پیر با سیستم ساری عصری جدید را در فوتبال ایتالیا و اروپا آغاز می کند ؟!؟

بانوی‌ پیر با سیستم ساری عصری جدید را در فوتبال ایتالیا و اروپا آغاز می کند ؟!؟

ساریسمو و ساری‌بال (به ایتالیایی: Sarrismo و به انگلیسی: Sarriball) سبک فوتبالی است كه مائوریتسیو ساری با تأسی از شیوه تاكتیكی مربی نامدار فوتبال ایتالیا «آریگو ساکی» پایه‌ریزی كرده است. در عین‌حال دگردیسی‌های تكنیكال و تاكتیكال ساری در ساریسمو باعث خلق سبكی جدیدتر به نام دبیریسمو (به ایتالیایی: Dabirismo) نیز شده است.

 

دبیریسمو یكی از جدید‌ترین مكاتب، سبك‌ها و ایدئولوژی‌های فوتبال مدرن جهان است؛ مكتبی كه به شدت متأثر و در واقع وامدار و مخلوق ساریسمو است. این شیوه در سالهای اخیر توسط خودِ ساری و در باشگاه‌های ناپولی طی سالهای 2015 تا 2017 و چلسی از سال 2018 تا 2019 اجرا شده است.

 

شباهت‌ فراوان میان ساریسمو، دبیریسمو و تیكی‌تاكا هرگز باعث نمی‌شود تا وجه افتراقی این تاكتیك‌ها در زمین با یكدیگر قابل تمایز نباشند. تفاوت عمده ساریسمو و تیكی‌تاكا در واقع به نوع تاكتیك‌های به‌كار رفته در آنها بستگی دارد. تاکتیك‌های هجومی ساریسمو عمدتاً با 4 پاس تك‌ضرب و تشكیل یك مثلث همراه می‌شوند؛ مثلث‌هایی كه با ایفای نقشی كلیدی توسط یك مهاجم كاذب (در ناپولی هیگواین و در چلسی هازارد) در زمین پیاده می‌شوند.

 

حفظ توپ و در اختیار داشتن فضای زیاد برای بازی مهم‌ترین نكته استراتژیك در تاكتیك ساریسمو است. پیکربندی فلسفه ساری‌بال متشكل از سرعت، ریتم پر شتاب همراه با فاصله‌گذاری‌های عامدانه در قالب مكث و شروع دوباره است. تمركز این شیوه در عین آنكه بر مركز میدان جانمایی شده اما به صورت متناوب و منظم در جناحین و توسط وینگرها حمایت و پی‌ریزی می‌شود.

 

چه مائوریتسیو ساری پیش‌آهنگ حضور پپ گواردیولا در سالهای بعد باشد چه آلترناتیوی بالقوه بعد از مكس الگری، یوونتوس با هدایت او آماده یك پوست‌اندازیِ اساسی و ارائه شیوه‌ای متفاوت‌تر از آنچه پیش‌تر ایفاگرش بود، است.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: